Пропускане към основното съдържание

Уникална колекция: Ретро ученически новопазарски бисери!!!

Преди няколко дни случайно попаднах на едни ученически разработки от преди десетилетие. По неизвестни за мен причини, тези разработки събрани в няколко папки, бяха попаднали точно в един от шкафовете на моето бюро, на мястото на което все още работя.  
Всъщност в следващите редове ще имате възможността, да се запознаете с уникални бисери на новопазарски ученици, които са се обучавали в едно от двете най-елитни училища в града. Разбира се, няма да уточнявам имената на авторите, произвели тези бисери (някои от които дори ги познавам), но все пак реших, че тези произведения на ученическото перо, все пак трябва да бъдат представени на моята читателска аудитория. 
Материалите на които попаднах, са от периода 1998-2002 г., когато неизвестен за мен учител е възложил на ученици от шести и седми клас да направят няколко изследвания за това как самите те заедно със семействата си, отбелязват няколко от най-значимите традиционни празници или събития, като например Нова година, Коледа, Петковден (празникът на гр. Нови пазар), Великден, Архангеловден и дори рожденните си дни. И така ето ги и тях:

Архангеловден (8 ноември).
"Почита се предимно от старите хора за бърза и лека смърт".

"Благовещение е пролетен празник, празнувал се в Софийско".

"Заговезни" - този празник не е толкова специален и важен, но малките деца излизат и гледат как палят гуми". 

Ето как се празнува например един Рожден ден.
"Ставаме рано и започваме да колим агнето. След като го сме го заколили го правим на порциии."

(На Заговезни) "Трапезата трябва да е наредена с посно ядене, като например: боб, баница, мусака, картофи и др., но с малко изключения може да се яде и друго като лещата, манджа с месо и пиле."

В част от изследванията си, някои седмокласници описват т нар. "миши празници", които се отбелязват в новопазарско и за които и аз самия не разполагам с абсолютно никаква информация към днешна дата. И така вижте какво пишат двама от учениците:

Вариант1:
"В сряда се облякох с дрехите от гардероба. Те бяха новият ми анцунг. Когато лягах да спа се събляках и ги оставих на бюрото ми. Четвъртък, когато станах си облякох дънките и една карирана блуза. Вечерта ги оставих в гардеробът ми. Петък бях с новият ми анцунг с маратонките, с маратонките ми и бях с зелено яке. Вечерта якето си оставих на закачалката, а анцугът ми в гардероба."

Вариант2:
"Сряда - сутринта, като станах от леглото си взех дрехите от стола и ги облякох. Предварително отдоло  си бях облякла чорапи, бикини и един корсаж, а отгоре си облякох една дънчена риза и черните си дънки." 

По нататък разбираме още, че "Заговезник е хубав празник, който всички го почитат. На този ден се палят гуми и се прискачат."

"Никулден (6 декември) е един от големите зимни празници с ясно изразен семеен характер."

Няколко от учениците пишат и за църквата Св. Петка в Нови пазар, за това кога и как е построена и какви хора влизали да се молят в нея. Но вижте един бисер на който попаднах, дело на ученик, който явно също е искал да напише материал за църквата.

"Колко пъти се бие камбаната? 
Камбаната се бие трийсет и три пъти, защото толкова пъти е разпъван Исус Христос."

Идвали  ли са монахините в църквата?
Монахините, не че не могат, а те трябва да стоят в своя манастир."

И така накрая ще завърша с едно изключително прозрение на един седмокласник, който пише:
"Както казали хората нрави и вкусове различни, така че празника беше изпитание, както за душата, така и за стомаха."

Коментари