вторник, 22 ноември 2011 г.

И у кого сега е сопата?

Не е изминал и месец, откакто народната любов се стовари върху ПП "ГЕРБ", а ето че управляващата партия вече започна да вади от чувалчето новогодишните подаръци, които старателно цяла година е приготвяла за своите послушни, добри и верни избиратели. Всъщност май подаръци ще има за всички, така че никой няма да бъде забравен от властта.

И за да не остане празно чувалчето с подаръци през следващата министър Дянков реши да осурвака предпразнично към 15 000 български граждани, които тъкмо се готвеха да окачат трудовите си книжки на стената. За тяхно щастие или нещастие правителството твърдо реши и продължава храбро да отбранява идеята си за бъдещото увеличение на пенсиите, тъкмо благодарение на спестените 30 млн. лева., които тези 15 000 прослужили на държавата българи трябваше да видят през следващата година. Ами, просто ще почакат. Защото за властта изглежда е от особено значение през юли 2012 г., да увеличи със забележителните 9 лв. пенсиите на всеки трети пенсионер. А догодина по това време може би пък ще сме свидетели на "ново 20", което ще е сполетяло правителството? Защо да не увеличат възрастта за пенсиониране с още една година, така че предизборно през юни-юли 2013 г., направо да дадат по 18 лв. отгоре примерно на поне половината дотогава "оцелели" пенсионери?

Преди около две седмици пък т. нар. Тристранка съгласува още едно поне според мен спорно решение, а именно да бъдат глобявани РАБОТЕЩИТЕ български граждани БЕЗ трудов договор. Само да припомня, че в тази Тристранка участват правителство, работодатели и синдикати, като последните я напуснаха само преди дни покрай историята със съкращенията в БДЖ. Утре Бойко Борисов щял да ги приема на среща, за са спасявал социалния диалог. 

Да, готвят се протести във връзка с опитите на правителството за реформа в БДЖ. Според плановете на реформаторите близо 150 влака ще бъдат спрени, а 2000 работещи в системата, ще бъдат засилени към бюрата по труда тъкмо по Нова година. Безспорно в БДЖ има нужда от реформи, които обаче в настоящите условия, ще бъдат заплатени от служителите, които ще бъдат оставени без работа. 

В скорошна перспектива в някои региони на страната, вероятно влаковете, като вид транспортно средство, ще се превърнат в рядко срещана гледка. Така, че пътувайки из страната не забравяйте - видите ли влак, направете по някоя друга снимка, за да я показвате на децата си, на които може би ще ви се налага в бъдеще да обяснявате що за превозно средство е това нещо - влакът? 

А може ли един град без влак? Ами очевидно някак може, но не е лесно. Нови пазар се намира само на някакви си 5 км от национално известната гара Каспичан и като малък си спомням, че често пътувах с влак от Нови пазар до Каспичан, Шумен, Разград...Само, че вече от 10-11 години тук - само на 5 км от гара Каспичан влакове не пристигат, нито пък заминават. Повече от 10 години нито една власт не се опита да ни върне нашето влакче, поне то да пътува само между Нови пазар и Каспичан, откъдето вече всеки да си избира посока и разбира се влакът с който да пътува из страната. 
Така на всеки, комуто се налага да пътува до Варна например най-напред трябва да си намери транспорт до гара Каспичан и в ролята на който влизат лични автомобили, помощ от приятели, таксита, пътуване на автостоп и понякога дори за някои освежаващи 4-5 километрови пешеходни преходи до заветната - гара Каспичан.

Но толкова за проблемите на БДЖ, от които тепърва ще си изпатят работещите, а подир тях и пътниците, някои от които скоро ще се превърнат в бивши такива.

Не мога да подмина и актуалната за североизточна България тема "Шистов газ". Има ли, няма ли - подписан договор със Шеврон? От няколко месеца насам, екоактивисти, учени, Бойко Борисов, министри, политици и жителите на засегнатите райони си прехвърлят горещия картоф по темата. 

Само за няколко месеца десетки български граждани от всички  краища на страната влязоха в ролята на екоактивисти, които постепенно се превърнаха в специалисти по темата "Шистов газ", опитвайки се поне да запознаят гражданите с опасната технология "фракинг", чрез която се извлича този газ.

Политици от различни партии си поиграха покрай изборите на защитници, проявявайки солидарност с хората и техните притеснения. Министърът на икономиката ни зовеше да палим свещички и да се молим тук край Нови пазар да го бъде този газ, пък бил той и шистов, защото с него щял да дойде и икономическия просперитет на града - теза, която до голяма степен застъпва и Румен Панайотов - новоизраният кмет на община Нови пазар, който дори определи едва ли не, като смущаващи решенията взети от предходния общински съвет за налагането на мораториум на територията на общината.

Накрая стана ясно, че премиерът е готов да посъветва депутатите от ГЕРБ да подкрепят евентуално едно предложение в парламента за налагането на мораториум върху шистовия газ, стига обаче да се намери, кой да го внесе.

И съвсем накрая стана ясно, че компанията "Шеврон" е обявила на сайта си, че е придобила 4 милиона декара на територията на България, върху които ще дупчи за шистов газ. Точка. А сега някой все пак ще посмее ли да каже, има ли няма ли подписан договор с Шеврон? 

Правителството разбирало само от натиск и само със сопа можело да бъде спряно, заяви по-рано днес лидерът на БСП Сергей Станишев. Само, че точно преди около месец българинът даде сопата в ръцете на Бойко Борисов. А сега нека да се опита да си я вземе, ама друг път - след година и половина... може би. 

7 коментара:

  1. Сопата незнам дали е у ГЕРБ, ама народа все я духа супата...Хубаво че ББ оправя улиците, ама то си е в програмата за инфраструктурата...

    ОтговорИзтриване
  2. И според мен е доста спорно решението да бъдат глобявани РАБОТЕЩИТЕ български граждани БЕЗ трудов договор. Но все пак за жалост не решаваме ние.

    ОтговорИзтриване
  3. Основателно е да почнат да готвят протести във връзка с опитите на правителството за реформа в БДЖ. Все пак според тези планове, реформаторите близо 150 влака ще бъдат спрени, а 2000 работещи в системата, ще бъдат засилени към бюрата по труда. Не отричам, че безспорно в БДЖ има нужда от реформи, които обаче в настоящите условия, ще бъдат заплатени от служителите, които ще бъдат оставени без работа. Да не забравяме, че по голямата част от тях са на възраст и трудно биха си намерили нова работа още някоя и друга година, за да стигнат до пенсията си.Но пък и има прекалено много персонал, който не върши нищо.Трудно е да се вземе решение и каквото и да бъде все ще има положителни и отрицателни страни.

    ОтговорИзтриване
  4. Определено няма как град без влак, но не е лесно. Нови пазар се намира само на някакви си 5 км от национално известната гара Каспичан както казваш така е било, жалко, че сега от 10-11 години само на 5 км от гара Каспичан влакове не пристигат, нито пък заминават.Това са места където , за да можем човек да се предвижи до по големите градове влака си е необходимост така е.Това да глобяват и работещите без трудов договор е доста неприятно, понеже те какво са виновни, че са такива условията на работодателите, които ти казват или работи или стой без пари да изхранваш семейството си един вид.Да глобяват работодателите, че си позволяват да наемат такъв персонал, за да не плащат осигуровки.

    ОтговорИзтриване
  5. В БДЖ-то винаги има някакви стачки и недоволства.И донякъде са прави хората.Хубава статия.

    ОтговорИзтриване
  6. Според тези планове на реформаторите близо 150 влака ще бъдат спрени, а 2000 работещи в системата, ще бъдат засилени към бюрата по труда тъкмо по Нова година. Безспорно в БДЖ има нужда от реформи, които обаче в настоящите условия, ще бъдат заплатени от служителите, които ще бъдат оставени без работа. Много е доста сериозен проблем имайки предвид колко семейства ще останат без пари и съответно без хляб. Трябва да има някакво решение което да бъде положително и за двете страни. Хората не са виновни че преди години е имало нужда от тяхната длъжност , а сега вече не.Статията е страхотна.

    ОтговорИзтриване
  7. И според мен е доста спорно......"Тристранка съгласува още едно поне според мен спорно решение, а именно да бъдат глобявани РАБОТЕЩИТЕ български граждани БЕЗ трудов договор. Само да припомня, че в тази Тристранка участват правителство, работодатели и синдикати, като последните я напуснаха само преди дни покрай историята със съкращенията в БДЖ....." голям хаос настъпи в тази фирма в последните години и много хора бяха съкратени преди да се пенсионират точно!

    ОтговорИзтриване