четвъртък, 13 юни 2013 г.

Музиката, без която не можех през годините - Тя - Есил Дюран. Част 3

Преди около 10 години, започнах да гледам телевизия "Планета". Беше лятото на 2003 г. и най-после имах достъп до телевизионен канал, който за времето си предлагаше една популярна, комерсиална и достъпна - българска музика. 

Чалга, попфолк, маане или там още както се нарича навлезе в сърцата и ушите на милиони българи в средата на 90-те, когато певици като Глория, Румяна, Камелия, Нелина, Петра, Кати и много други тъкмо се бяха сдобили с огромна популярност. А какво ще кажете за "пиленцата на батко"? 

Тази фолк музика определено не ми допадаше. Нямам спомен за края на 90-те да съм я слушал с някакъв кой знае какъв интерес, дори е малко странно, но от този период, нямам спомен да съм слушал някаква определена музика, освен може би някои песни на Веселин Маринов. 

Но целия този кич от средата на 90-те, тази поп-фолк музика за маса, изобилстваше от текстове, в които идеше на въпрос за лесните пари, чичко-паричко с мерцедеса и пр. и пр.и не на последно място с текстове в които се пее за нещо много възвишено - креватните упражнения... И ето ви един пример съвсем произволен пример от текст на песента "Хищна хиена" на певицата Петра:  


Обещаха ми палати, ах палати,
а само кревати, тез кревати.
Обещаха ми в чужбина, ах чужбина,
но ми се размина, ах размина
и в този час изгубих аз блян и мечти.


 Уморена, променена
със амбиции заредена.
Като хишна хиена, устремена.
В всеки офис натъкмена
сьс валута въоражена,
че бизнес дама станах аз.

Тези текстове с течение на годините станаха по-популярни и от "Аз съм българче", защото се запяваха и от децата в детската градина. Но тук май навлизам вече в друга тема...

През 2003 г. с телевизия "Планета" имах възможност да слушам песни и да гледам клиповете на около 30-на от популярните тогава изпълнители на "Пайнер". Това бяха златните години на попфолка, когато бяха реализирани множество от златните хитове в жанра, някои от които и до ден днешен си ги спомням, като текст и музика, колкото поне да си ги изтананикам. Това са песни като "Шампанско и сълзи" на Ивана, "Крепост" на Глория, "Нямаш сърце" на Преслава, "Не знаеш" - Анелия и още много други. 

Тогава, през 2003 г. се проведе концерта на "Планета" по случай втората годишнина на телевизията, когато една песен ми направи силно впечатление, но сякаш не веднага, а след 2-3 дни. Някаква мелодия ми се въртеше из главата известно време и не можех да се сетя, от къде, от коя песен я бях запомнил? След няколко дни по "Планета" пуснаха песента от концерта, която беше същата като мелодията, която ми се въртеше из главата от няколко дни. Това беше песента на Есил Дюран  - Ако се върнеш. Заслужава си да спомена и имената на авторите - текст: Елка Мирославова, музика: Ангелос Сароглу, аранжимент: Борис Павлов. 

Тогава нямах мр3 плеър или стерео-уредба, а едно малко касетофонче, където си пусках от време на време по някоя касетка. Една от тези касетки беше албумът "Елмаз" на Есил Дюран, който получих за рожденния си ден в началото на 2004 г. Там бяха включени песните "Луда съм, че те обичам" , "Сладки лъжи, "Елмаз" и др. 

Всяка следваща песен на певицата, всеки нейн следващ клип бяха истинско събитие, защото тя беше различна от тълпата силиконови изпълнителки. Харесваше ми, че винаги експериментираше със стиловете, смесваше ги по някакъв уникален начин и правеше песни със смислени - и в същото време запомнящи се текстове. Клиповете й бяха уникални. Не беше от тези певици, които ще седнат на едно диванче и 4 мин. ще се чекнат, да си покажат я чантичката, я обиците, къдриците, балконите, задниците и пр. Ако погледнете видеото към песента "Луда съм, че те обичам", може би ще се уверите в думите ми.

Същото се отнася и за песента "Само мен обичай"която тя издаде през есента на 2004 г. Истинска класика в жанра - попфолк, откъдето й да я чуеш, или погледнеш. Не може да става и дума за чалга. 

И тогава - през пролетта на 2006 г. "избухна вулканът" - Тя. Този албум надмина всичките ми очаквания. Всяка песен в него беше хит. Нямаше такава, която да не ми хареса и го слушах отново и отново. И така около 2-3 години. Пускам си го от време на време и сега - през 2013 г. Задължително трябва да чуете и песните:  "Как искам" , "Забрави", "Път към друга", "Тази нощ не спим""Тя" и др.

Днес, не слушам стилът попфолк, не гледам също и телевизия "Планета", но продължавам да се интересувам от песните, които прави Есил Дюран. Въпреки, че до голяма степен тя се комерсиализира, тя не е загубила и до ден днешен онази уникалност, откъм текстове, визия, видео и атрактивност, която ме завладя през 2003 г. Може да се каже, че албумите й "Елмаз" (2004 г.) и "Тя" (2006 г.), оглавиха списъкът ми с музикални предпочетания за периода 2004-2007 г. Това са близо 3 години!

А през 2008 г. открих нови музикални хоризонти, които белязаха годините в периода 2008-2012-та. Но за тях мисля, че вече съм писал...

Няма коментари:

Публикуване на коментар