Пропускане към основното съдържание

Имахме ли нужда от тази версия на "Дякон Левски"? 2.0

Имахме ли нужда от тази версия на "Дякон Левски"? Този въпрос си зададох дни след официалното излизане на лентата "Дякон Левски" в средата на миналия месец. Вероятно, повечето от читателите ще си спомнят вихрушката от коментари, кой от кой по-негативни, дело на зрители и не съвсем такива, някои от които току-що излезли от киносалоните, където се е прожектирал филмът.
Няма и месец от както бях написал първата статия посветена на филма, когато получих   възможността да го гледам в Нови пазар - общината откупи продукцията и тя беше прожектирана на две части. 
Не се случва доста често в Нови пазар да се прожектират филми, били пък те и съвсем нови. Но на 12-ти март, когато се състоя първата прожекция салонът на НЧ "Христо Ботев-1872" беше почти пълен. И настъпи тишина, нарушена от първите кадри на "Дякон Левски". Залата притъи дъх. 
Първото нещо, което ми направи впечатление беше музиката на "Исихия". И по време на двете части тя беше някак мистична, акустична и унасяща. И ако е вярно това, което съм чувал, че музиката към един не толкова добър филм може да го спаси на 50 %, то за "Исихия" мога да кажа, че имаше моменти ме караше ту да заспя, ту да изпадна в дълбока депресия, ту да се замисля, дали не гледам произведение в жанр "фантастика". Изобщо, ако трябва да пристъпя към образът на Левски, трябва да кажа, че около него сякаш имаше някаква мистична аура - Левски непрекъснато беше съпътстват от някакви несвързани провидения. 
На моменти имаше такива сцени, че ако не знаех заглавието на филма сигурно нямаше да разбера, че е посветен на Васил Левски. Десетки сцени, коя от коя безмислени, неудачно попаднали в лентата, герои, за които само трябваше да гадая понякога кой какъв. Вероятно, без тях филмът можеше да е с продължителност максимум около 3 часа. Но уви, трябваше да се чудим какво общо имаха с персонажа на Левски проститутките от пазара в Белград; точно към края някакъв (така и не разбрах какъв е заедно с някаква негова любовница бяха на някаква полянка и се смееха лудо); полагащите клетва към революционното дело сигурно 15-20 човека, които се изреждаха да целуват един револвер, сякаш е църковна икона...Имаше и някои голи сцени, дали защото някой беше решил, че така лентата ще се продаде една идея по-лесно. Липсваше някаква сюжетна линия, персонажи които да претърпят развитие във филма. Такива иначе имаше в излишък, но докато проумея от къде и защо изникват изобщо, те изчезваха и повече не се появяваха.
Особено впечатление ми направиха кървавите сцени. И във "Време разделно" съм виждал такива, но тук те бяха поднесени натъртващо и целенасочено: лекар, който зашива раненото ухо на Левски - видяхме поне две зашивки на разпокъсаното ухо; революционер, който не иска да предаде местонахождението на Левски си прерязва собственоръчно езика - показаха ни задължително отрязаната част в близък кадър; ами отстраняването на ноктите на поп Кръстю? В първата част имаше и една-две сцени с отсичане на глави, на които биха зацъкали с език даже и от "Ислямска държава". Последните сцени всъщност доведоха до решението филмът да бъде забранен за деца до 12 г. 
Още една-две сцени, които не искам да пропускам: Ограбването на турската хазна в Арабаконашкия проход ме накара повече да избухна в смях, отколкото да се впечатля от сцените по овладяването на "бронираната" каруца пазена от "СОТ-ът" на ХІХ в. - едно куче. По-нататък, Левски отиде в "Къкринското ханче" сякаш за да се предаде сам на турците, все едно той ги търсеше, а не те него. И накрая го обесиха някъде в подножието на Витоша, при положение, че паметникът му днес, изграден на мястото на обесването му се намира в един равнинен терен, някога намиращ се в покрайнините на София.       
Няма да се спирам на повече сцени, защото и сега като се опитам да си спомня някоя, ми излизат само някакви фрагменти, кой от кой по-несвързани и неясни. А втората серия беше вчера...
Определено, не този Левски си представях и исках да видя в тази лента. Защо изобщо беше този нелепо изглеждащ кадър, където Апостолът на свободата стоеше срещу един зид, все едно надъхваше цял революционен комитет? Вярно, че във филмите всичко е позволено и че не бива да ги приемаме за действителност, отговаряща едно към едно към историческата такава, но все пак днес повечето деца си създават представите за света не толкова от книгите, колкото от филмите и донякъде интернет, които са по-достъпни за тях. Колко от тях, все пак, биха се заели да прочетат специализирана литература тясно насочена към личността на Левски? И каква представа ще си създадат те за Левски, гледайки "Дякон Левски"? Изобщо каква беше целта на тази лента? Да ни просвети, да ни накара да се чувстваме горди българи или да ни накара по-скоро да се срамуваме, че сме такива. 

Коментари